Finalisterna 2018

Årets Coffee shop

logo-bonjour

Babettes Kafferi

Linköping

Kaffe från mikrorosterier, hantverksbakat bröd och en passion som smittar av sig på gäster och personal. Lägg till en omtanke om de som äter grönare. Framgångsreceptet för ett genuint kafferi behöver inte vara svårare än så, vårt liv har blivit bättre.

Balck Coffee

Kalmar

På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det.

Johan & Nyström

Norrlandsgatan, Stockholm

Kafferevolutionen fortsätter på Norrlandsgatan där personalen är kunnig, wi-fit starkt och inredningen skvallrar om snabba kaffebesök och långa sittningar. Häftigast av allt: världspremiär för kaffeväggen där både kall – och varmbryggt kaffe serveras på tapp.

Årets Hjärta

logo-dole

Panic Supper

Stockholm

Minna har lagt ner hela sitt hjärta och själ på detta ställe för att introducera det vietnamesiska köket till folks hjärtan. Allting är genomtänkt från mat, service till inredning. Har du väl varit här en gång kommer du med största sannolikhet tillbaka.

Per-Gunnar Hansson från Villman&Co

En sann eldsjäl som genom sitt envisa engagemang lyckats kombinera innovation, kvalitet och entreprenörsanda, allt med fokus på sin vision – Ren mat.

Taku Taku

Här serveras snabbmat lagad på enbart veganska råvaror. Rätterna har smaker från hela världen från Tacos till Bowls. Den som trodde att man inte kunde bli mätt på gröna rätter kommer att ändra sig efter sitt besök här.

Årets Kombo

logo-cocacola

7Eleven

Med ett konsekvent och tydligt budskap med både mat och dryck i fokus och inte minst där kunden själv får välja vad, hur och när den vill äta har 7-Eleven tagit ett traditionellt frukosterbjudande till att bli något så mycket mer.

Subway

Subway är en Fast Food aktör som medvetet arbetar med mat & dryck på alla sina kanaler, allt från relevanta kampanjer till stående komboerbjudanden. Deras genomgående koncept resulterar i att mer än hälften av alla kunderna köper en meny.

Wellme

”Wellme” är en given finalist med sina Perfect Healthy Combos – Funktionell mat & dryck med dokumenterade hälsoeffekter. Snyggt exponerat med smidig beställning via nätet – Ett enkelt val för dagens hälsomedvetna människa.

Årets Leverantör

logo-gastronord

Amazonica - Duni

Med en tanke om att hylla maten har man här lanserat en miljömedveten kollektion. Stilrent med en mängd kombinationer.

Karma

En idé som är rätt i tiden av hållbarhet och delaktighet. Ett erbjudande som både kunden och fast food- näringen får ta del av och som resulterar i mindre mat svinn.

Oumph! - Food for progress

Food for Progress har tänkt hållbart, klimatsmart, globalt och lokal förankring. Man har övertygat marknaden om växtbaserat proteinintag i spännande former och smaker. Oumph! visar vägen för nya måltidslösningar med en insikt om att konsumenten är smart och medveten.

Årets Street Food

logo-heinz

Jammin jamaican soulfood

På Jamaica betyder Jammin: ”People get together eat, listen to good music and have a nice time”. Orlando serverar jamaicanska smaker som ger gästerna en känsla av paradiset. När nygrillad Jerk chicken serveras till reggaemusik, dansar, pratar och njuter gästerna till 100 procent. En riktigt chans att uppleva genuint ärlig mat som ger oss det lilla extra.

Jinx Food Truck

God, spännande bastardiserad asiatisk Street Food med influenser från hela världen. Gästerna njuter av innovativa och spännande rätter som Thaicos, Vegan Buns och ångande Baobröd. Personalens kreativitet imponerar, med flyt från beställning till servering, allt levereras med gott snack och ännu godare smaker.

Nordic Street Food

På ett hantverksmässigt skickligt sätt serveras innovativa rätter med säsongsanpassade nordiska råvaror. Smak i världsklass! Dessutom förpackad på ett smart grab&go sätt. Nordic Street Food brinner och levererar new Nordic Cuisine till alla. Omsorg och kärlek för vårt matarv i modernt skicklig tolkning.

Årets Fast Casual

logo-fastfoodmagazine

Rebel Kitchen

Trenden med poke bowls håller sig seglivat kvar, och Erik Videgårds krog i Vällingby är en ypperlig inkörsport till pokehimlen. Chosefritt och naturligt är ledord som genomsyrar konceptet, och det är omöjligt att inte gilla rebellen.

Taku Taku

Sveriges första veganska snabbmatskedja lanserades på bred front i våras, med ambitionen att inte bara locka de redan frälsta. Att krögaren Sebastian Schauermann har lyckats väl med denna ambition kan vi nu slå fast, och har du ännu inte provat Ssäm, Tempel Bowls och Bhangra Tacos är det hög tid nu.

Totemo Ramen

Man behöver inte vara stor för att vara stor. Totemo Ramens högst anspråkslösa lokal vid St:Eriksplan i Stockholm levererar egentillverkade nudlar i världsklass, med fokus på utvalda ekologiska råvaror. Bakom krogen ligger Peter Eneroth och Jonas Lindgren.

Årets Briljanta Idé

logo-personalkollen

Asylodlarna

Asylodlarna, med Adel Kasouha från Syrien i spetsen, odlar grönsaker och blommor på 250 kvadratmeter i Sköndal. Ett utmärkt initiativ av Lena Israelsson och Helene Ermerud på Studiefrämjandet som med hjälp av ideella krafter nu förser restauranger i Stockholm med närodlat av högsta klass.

Duni

Engångsporslin som blir kompost. Duni har tagit fram en elegant servis som löser frågan om disken. Gräv ner den. Amazonica är gjord av växtbaserade och nedbrytbara material och blir jord i kompost efter bara några veckor. Designen är inte illa den heller.

SJ

Under 2017 inledde SJ ett samarbete med prisbelönade Kalf & Hansen som innebär att hela Sverige nu har tillgång till 100 procent ekologisk snabbmat. Ett initiativ som visar att den ekologiska vågen går som på räls och är värd att hyllas som en briljant idé.