Vinnarna 2018

Årets Coffee shop

logo-bonjour

Tobias Larsson och Gabriella Matheny på Johan & Nyström. Foto: André de Loisted.

Johan & Nyström

Norrlandsgatan, Stockholm

Vinnaren i kategorin Årets Coffee Shop ska vara ett ställe med fokus på kaffe utan att glömma bort helheten runt om i form av service, utbud och känsla. Årets vinnare är företaget som driver kafferevolutionen och kampen för specialkaffe framåt i Sverige och det häftigaste av allt: världspremiär för kaffeväggen där både kall – och varmbryggt kaffe serveras på tapp.

Årets Hjärta

logo-dole

Per-Gunnar Hansson på Villman & Co. Foto: André de Loisted.

Per-Gunnar Hansson från Villman&Co

Genom sin entreprenörsanda och med tron på att konsumenten är smart, medveten och vill ha svenska och ekologiska råvaror så långt det är möjligt visar denna eldsjäl att det går att sätta en idé till verklighet. Med ett envist engagemang har han lyckats kombinera innovation och kvalitet, allt med fokus på sin vision – Ren mat.

Årets Kombo

logo-cocacola

Anna Hasselqvist, development agent på Subway. Foto: André de Loisted.

Subway

Vinnaren i kategorin erbjuder inte bara snabb fräsch mat utan även ett modernt sätt att låta kunden bestämma själv. I alla deras fysiska butiker samt mediekanaler presenteras kombinationer för alla behov. Kunden kan välja allt från dryck, äpple och kaka samt chips till sitt mål. Arbetet med mat och dryck resulterar tillsammans i att mer än hälften av alla kunder köper en meny.

Årets Leverantör

logo-gastronord

Markus Ölmefors på Stockholmsmässan. Foto: André de Loisted.

Karma

Årets leverantör är ett företag som med teknik engagerat branschens aktörer med win – win för alla parter. Här är en lösning som tar fasta på matsvinn och hållbarhet.

Årets Street Food

logo-heinz

Claes Andersson och John Wästfelt på Jinx Food Truck. Foto: André de Loisted.

Jinx Food Truck

Med en rejäl knippe koriander, ärlig hantering av råvaror och med ett starkt kreativt uttryck bjuds bastardiserad asiatisk mat eller helt enkelt World Food när den är som allra bäst. Smaksensationer som Thaicos, fantastiska Pork Buns med inspiration från Vietnam och New York, samt Vegan Buns som även kan stilla köttets lustar. Oslagbart blir kombinationen av gott snack, kärlek till hantverket och koll på detaljerna.

Årets Fast Casual

logo-fastfoodmagazine

Sebastian Schauermann. Foto: André de Loisted.

Taku Taku

Vinnare i denna kategori har ambitionen att inte bara locka de redan frälsta av vegansk mat och att de har lyckats väl med denna ambition kan vi nu slå fast. Har du inte redan provat Ssäm, Temple Bowls och Bhangra Tacos är det dags att göra det nu!

Årets Briljanta Idé

logo-personalkollen

Marcus Blomqvist och Fabian Kalf-Hansen på Kalf & Hansen. Tillsammans med Johan Hallström (mitten) på SJ. Foto: André de Loisted.

SJ

Den som vinner utmärkelsen ”Årets Briljanta Idé” ska ha gjort det oväntade till det självklara. Idag är det självklart att bli serverad ekologisk snabbmat lagad på råvaror i säsong. Det oväntade är att det sker i tågets bistrosvagn. En eloge för ett gott samarbete med Kalf & Hansen som gagnar hela Sverige!